Podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO Stadler zaprezentował najnowszy elektryczny zespół trakcyjny FLIRT dla regionu Doliny Aosty. Nowoczesny skład został wyprodukowany w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach. Realizowane zamówienie jest kontynuacją owocnej współpracy między Stadlerem a położoną w sercu Alp włoską Doliną Aosty. Najnowsze pojazdy zasilą flotę pojazdów FLIRT regionu, które już zostały mianowane jego ambasadorami.
Od debiutu w 2002 roku pojazd FLIRT został sprzedany w ponad 2 800 egzemplarzach na całym na świecie. Pojazdy kursujące w 21 krajach – od koła podbiegunowego po Afrykę Północną – są symbolem innowacyjności i niezawodności. Teraz dołączają do tego grona nowe składy dla Doliny Aosty. – Czerwone pociągi Stadlera to coś więcej niż tylko pojazdy. To ambasadorzy naszej doliny – podkreśla Laura Obert, dyrektor transportu publicznego w regionie Valle d’Aosta.
Maurizio Oberti, dyrektor sprzedaży Stadlera na Włochy: istotny kamień milowy
Współpraca regionu Doliny Aosty ze Stadlerem rozpoczęła się w 2015 roku od zakupu
pięciu dwunapędowych jednostek FLIRT – pierwszych tego typu we Włoszech i pierwszych w historii Stadlera. Od 2019 roku pojazdy kursują na trasie Aosta – Turyn i stały się rozpoznawalnym symbolem regionu. – Realizowane zamówienie to kolejny krok w stronę nowoczesnego, zrównoważonego i przyjaznego pasażerom transportu. Dzięki dostawom pojazdów FLIRT oferujemy rozwiązanie, które posłuży mieszkańcom i turystom przez wiele lat – zaznacza Laura Oberti.
Bazując na pierwszym kontrakcie, Dolina Aosty zamówiła sześć kolejnych pociągów FLIRT,
współfinansowanych z unijnego Funduszu Odbudowy. Nowe jednostki zachowają charakterystyczny wygląd wersji dwunapędowej, ale są wyposażone w napęd w pełni elektryczny. Zapewnią podróżnym więcej miejsc siedzących – łącznie 236 zamiast dotychczasowych 175 – oraz nowoczesne udogodnienia.
Wnętrze nowego pojazdu oferuje 215 stałych miejsc siedzących, dodatkowe siedzenia składane i przestrzeń dla ponad 200 pasażerów stojących. Podróżni będą mogli korzystać z gniazdek 230V i USB, klimatyzacji oraz dwóch toalet. – Nowe składy to synonim niezawodności, komfortu i dostępności, a jednocześnie wsparcie dla naszych celów w zakresie zrównoważonej mobilności i rozwoju turystyki. Będą obsługiwać linię Turyn – Aosta, która w 2026 roku zostanie w pełni zelektryfikowana – wyjaśnia Laura Obert.
Pociąg FLIRT dla Doliny Aosty – symbol regionu
Wszystkie pociągi posiadają na burtach charakterystyczny logotyp w kształcie serca „LOVE VDA”, który ma podkreślać piękno i atrakcyjność turystyczną regionu. – Serce wyraża naszą miłość do Doliny Aosty, jej wyjątkowość i urok – dodaje Laura Obert.
Nowe pociągi FLIRT to czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne zasilane napięciem 3 kV. Powstały w nieco ponad dwa lata na bazie sprawdzonej, modułowej platformy FLIRT, w wersji dostosowanej do wcześniejszych składów dwunapędowych. Lekkie aluminiowe pudła wagonów i obniżony nacisk osi zapewniają większą efektywność i pełną kompatybilność z siecią kolejową. Cztery szerokie wejścia niskopodłogowe po każdej stronie umożliwiają szybkie i wygodne wejście na pokład. Nowe jednostki osiągają prędkość do 160 km/h, oferując pasażerom komfortowe warunki podróży.